Drujbă nouă? Cum se face un rodaj corect, ca din manual

Primele întrebări după ce ai ajuns acasă cu motoferastraul cel nou: ”Mi-am cumpărat o drujbă, sunt cel mai tare! Hopa, că ziceau ceva de rodaj la motor? Oare cum se face chestia asta?”

Dacă drujba pe care tocmai vrei să o pornești merge cu benzină și e nou-nouță, nu ai ce face și trebuie să-i faci rodaj.

Pentru început, hai să lămurim ce este rodajul ăsta?

DEXonline.ro vine cu o definiție foarte bună (zic eu):

Punere în funcțiune a unui motor nou fără a-l forța, în scopul netezirii și ajustării suprafețelor de contact în mișcare ale pieselor componente

Este evident că atunci când un motor este nou, frecările între piese sunt mai mari și trebuie să treacă o perioadă până ce el va merge cum trebuie.

De ce este important să faci rodaj la un motor în 2 timpi?

Un scurt calcul, să vedem care este uzura unui motor de drujbă față de motorul obișnuit al unui autoturism:

O mașină (pe benzină), înt-o oră, la o turație medie de 2500 rpm, face aprox. 80km.

O drujbă care atinge turații maxime (în gol) de 11.000-13.000 rpm, la o folosire normală — hai să zicem o turație medie de 8500rpm — ar ”merge” cu viteza medie de 272 km/oră.

E clar că trebuie să avem grijă de ”mașina” asta, dacă vrem să ne țină și să nu îi facem o ”capitală” prea curând.

Cum se face corect rodajul unei drujbe?

Răspunsul ar trebui să îl găsim în primul rând, în manualul de utilizare.

Ce spune manualul de utilizare Husqvarna la capitolul despre rodarea motorului:

”Evitați folosirea la viteze mari pe o perioadă mai lungă în timpul primelor ore de funcționare.”

Hmmm, cam săraci în explicații suedezii ăștia?

Mergem la concurență, la manualul de utilizare Stihl, capitolul – Instrucțiuni de operare pe perioada rodajului:

”Un echipament nou nu trebuie să fie turat la turații mari în primele trei rezervoare . Evitați astfel sarcini mari nenecesare în perioada de rodaj. Așa cum toate piesele în miscare trebuie să se ”așeze” în timpul perioadei de rodaj, la fel și în motor frecările sunt mai mari în această perioadă. Motorul dezvoltă puterea maximă abia după 5 până la 15 plinuri de rezervor.”

Jawohl, parcă m-am mai luminat! Trei rezervoare nu turez tare motorul și evit sarcini mari.

Ca să aflu mai multe detalii, am consultat documentații de service și am discutat cu mai mulți drujbisti, și am scos următorii pași pe care trebuie să-i urmezi atunci când vrei să faci rodajul unui motor nou:

1) Asamblezi complet motofierastraul, inclusiv șina de ghidaj și lanțul.

2) Alimentezi cu combustibilul potrivit:

  • benzină proaspătă, minim 95, cumpărată de la o benzinărie cu trafic mare de mașini;
  • ulei motor 2 timpi, de calitate (Husqvarna, Stihl, Jonsered);
  • proporție amestec: 25 – 30ml la 1 litru de benzină. Pentru rodaj e bine să fie un pic mai bogat amestecul, chiar dacă pe bidon scrie 2%, dar nu depășiți 35ml la un litru de benzină.

 

3) Dacă drujba are în dotare pompă de ulei cu debit reglabil, debitul de ulei de lanț se reglează la maxim.

4) Se verifică încă odata întinderea lanțului. Trebuie să îl poți misca cu mâna, față-spate și să nu atârne deloc în partea de jos a lamei.

5) Se pornește motorul! Dacă ești începător, citește atent în manualul de utilizare despre pornirea la rece, pentru că prima pornire e mai ”tricky”. Prima drujbă am reușit s-o pornesc după două zile, nu spun din câte încercări.

6) Se lasă să meargă motorul la relanti, fără să-l accelerezi și fără să tai nimic, cam 1-2 minute (încălzirea).

7) Începe să tai lemne, nu foarte groase și nici foarte uscate, maxim 10-15cm diametru.

8) Înainte de a-l băga în lemn, turează motorul (cam trei sferturi din cursa maximă a trăgaciului) și bagă-l turat în lemn. Turația va scădea cam cu 20 de procente după ce intră în lemn.

ATENȚIE! O greșeală pe care o fac mulți începători: intră cu drujba subturată în lemn și o accelerează la maxim apoi, pentru a urca în turație și să nu moară motorul. Doar că în modul asta, motorul se va forța, se va supraîncălzi și uzura lui va crește exponențial. Pentru a afla mai multe despre cum să lucrezi cu o drujbă, citește articolul Cum să lucrezi cu o drujbă – Ghid de utilizare (Video).

9) Pentru niciun motiv, NU TURA LA MAXIM motorul în gol!

10) După primele 5 minute de lucru, oprește motorul și verifică întinderea lanțului. Așa cum motorul trebuie rodat, la fel și lanțul are o perioadă (mai scurtă) de rodaj. În plus, de fiecare dată când începi să tai, lanțul se încălzește destul de tare și se întinde.

11) Rodajul durează 3-5 rezervoare, după care poți, în sfârșit, să le arăți la vecini ce sculă ți-ai luat, să moară de ciudă.

Dacă ai întrebări, nu te sfii să-mi lași un comentariu mai jos. Promit să răspund la toate, personal.

Taie responsabil, Protejează pădurea!

 

Related Posts:

Cum sa ascuti lantul drujbei folosind un kit pentru ascutirea lantului

Acest articol nu este pentru lucrătorii forestieri profesionişti, specialişti în...

Drujbă nouă? Cum îi faci rodajul corect, ca să te țină mult și bine!

Primele întrebări după ce ți-ai cumpărat o drujbă nouă: ”Mi-am...

9,5 MOTIVE SĂ ALEGI O MOTOCOASĂ HUSQVARNA

ŞI SĂ NU TE MAI ROGI DE NIMENI PENTRU COSITUL...