Drujbă nouă? Cum îi faci rodajul corect, ca să te țină mult și bine!

24 iunie 2017

Primele întrebări după ce ți-ai cumpărat o drujbă nouă: ”Mi-am cumpărat o drujbă nouă! Trebuie să-i fac rodaj ? Cum se face chestia asta?”

Da, dacă ți-ai luat o drujbă pe benzină, trebuie să-i faci rodaj.

Dar, pentru început, hai să lămurim ce este rodajul ăsta?

DEXonline.ro vine cu o definiție foarte bună, zic eu:

Punere în funcțiune a unui motor nou fără a-l forța, în scopul netezirii și ajustării suprafețelor de contact în mișcare ale pieselor componente

Este evident că atunci când este nouă drujba, frecările între piese sunt mai mari și trebuie să treacă o perioadă până ce motorul va merge cum trebuie.

De ce este important să faci rodaj la un motor în 2 timpi?

Un scurt calcul, să vedem care este uzura unui motor de drujbă față de motorul obișnuit al unui autoturism:

O mașină (pe benzină), înt-o oră, la o turație medie de 2500 rpm, facem aprox. 80km.

O drujbă care atinge turații maxime (în gol) de 11.000-13.000 rpm, la o folosire normală, hai să zicem o turație medie de 8500rpm, ar ”merge” cu viteza medie de 272 km/oră.

E clar că trebuie să avem grijă de ”mașina” asta, dacă vrem să ne țină și să nu îi facem o ”capitală” prea curând.

Cum se face corect rodajul unei drujbe?

Răspunsul ar trebui să/l găsim în primyul rând citind manualul de utilizare.

Ce spune manualul de utilizare Husqvarna la capitol despre rodarea motorului:

”Evitați folosirea la viteze mari pe o perioadă mai lungă în timpul primelor ore de funcționare.”

Hmmm, cam săraci în explicații suedezii ăștia?

Mergem la concurență, la manualul de utilizare Stihl, capitolul – Instrucțiuni de operare pe perioada rodajului:

”Un echipament nou nu trebuie să fie turat la turații mari în primele trei rezervoare . Evitați astfel sarcini mari nenecesare în perioada de rodaj. Așa cum toate piesele în miscare trebuie să se ”așeze” în timpul perioadei de rodaj, la fel și în motor frecările sunt mai mari în această perioadă. Motorul dezvoltă puterea maximă abia după 5 până la 15 plinuri de rezervor.”

Jawohl, parcă m-am mai luminat! Trei rezervoare nu turez tare motorul și evit sarcini mari.

Ca să aflu mai multe detalii, am consultat documentații de service și am discutat cu oameni din branșă, și am scos următorii pași pe care trebuie să-i urmezi atunci când vrei să faci rodajul unui motor nou:

1) Asamblezi complet motofierastraul, inclusiv șina de ghidaj și lanțul.

2) Alimentezi cu combustibilul potrivit:

  • benzină proaspătă, minim 95, cumpărată de la o benzinărie cu trafic mare de mașini (exclus Lukoil);
  • ulei motor 2 timpi, de calitate (Husqvarna, Stihl, Jonsered);
  • proporție amestec: 25 – 30ml la 1 litru de benzină. Pentru rodaj e bine să fie un pic mai bogat amestecul, chiar dacă pe bidon scrie 2%, dar nu depășiți 35ml.

 

3) Dacă drujba are în dotare pompă de ulei cu debit reglabil, debitul de ulei de lanț se reglează la maxim.

4) Se verifică încă odata întinderea lanțului. Trebuie să îl poți misca cu mâna, față-spate și să nu atârne deloc în partea de jos a lamei.

5) Se pornește motorul! Dacă ești începător, citește atent în manualul de utilizare despre pornirea la rece, pentru că prima pornire e mai ”tricky”. Prima drujbă am reușit s-o pornesc după două zile, nu spun din câte încercări.

6) Se lasă să meargă motorul la relanti, fără să-l accelerezi și fără să tai nimic, cam 1-2 minute (încălzirea).

7) Începe să tai lemne, nu foarte groase și nici foarte uscate, maxim 10-15cm diametru.

8) Înainte de a-l băga în lemn, turează motorul (cam trei sferturi din cursa maximă a trăgaciului) și bagă-l turat în lemn. Turația va scădea cam cu 20% după ce intră în lemn.

ATENȚIE! O greșeală pe care o fac mulți începători: intră cu drujba subturată în lemn și o accelerează la maxim apoi, pentru a urca în turație și să nu moară motorul.Doar că acesta se va forța, se va supraîncălzi și uzura lui va crește exponențial. Pentru a afla mai multe despre cum să lucrezi cu o drujbă, citește articolul Cum să lucrezi cu o drujbă – Ghid de utilizare (Video).

9) Pentru niciun motiv, NU TURA LA MAXIM motorul în gol!

10) După primele 5 minute de lucru, oprește motorul și verifică întinderea lanțului. Așa cum motorul trebuie rodat, la fel și lanțul are o perioadă (mai scurtă) de rodaj. În plus, de fiecare dată când începi să tai, lanțul se încălzește destul de tare și se întinde.

11) Rodajul durează 3-5 rezervoare, după care poți, în sfârșit, să le arăți la vecini ce sculă ți-ai luat, să moară de ciudă (nu uita să reglezi debitul la pompa de ulei de lanț în funcție de lemnele pe care le tai și de ce tip de ulei folosești).

Dacă ai întrebări, nu te sfii să-mi lași un comentariu mai jos. Promit să răspund la toate, personal.

Taie responsabil, Protejează pădurea!

 

10 Comentarii

  1. Maryus

    Buna ziua a-mi puteti spune ce parere aveti despre drujba Motofierastrau (drujba) Heinner GCS45M, 2.4CP, 45.5cm, vreau sa stiu si parerea dumneavoastra daca a meritat bani va antreb pentru ca am cumparato acum cateva zile si tin sa va spun ca nu am mai avut alta drujba pana an prezent. Va multumesc pentru timpul acordat.

    • Mitrea Mihai

      Felicitari pentru achizitie!
      Nu cunosc marca asta de drujbe si nu stiu cat de bune sunt in timp. Daca ati luat-o de noua, trebuie sa mearga bine, cel putin pana consumati un lant sau doua. Fiind prima drujba, e bine ca va faceti mana si cand prindeti gustul, treceti la una adevarata 🙂

  2. Nicu

    Cum fac rodajul la motoferastraul husqvarna 236 ?

  3. Marius

    Buna ziua. La fel ca si comentariul anterior sant si eu recent posesor de o drujba noua McCulloch cs340. Neavand experienta in folosirea unei drujbe, vreau sa va intreb de ce lantul din dotare are dintii foarte rari spre deosebire de lanturile vazute de mine la altii. Este un lant Oregon type C. Va multumesc

    • Mitrea Mihai

      Cam toate drujbele din gama hobby, exceptie cele de firma (Husqvarna, Stihl) vin cu lanturi care au dintii mai rari. Avand un numar mai mic de dinti, lantul “musca” mai putin din lemn si in felul asta nu solicita motorul, mai ales la primele folosiri, cand isi face rodajul.
      Al doilea motiv pentru care drujbele vin in prima dotare cu astfel de lanturi ar putea fi si din considerente de reducere de costuri. E clar ca un astfel de lant este mai ieftin ca unul normal.
      Dar nu va faceti probleme, folositi drujba cu lantul acesta pana il uzati. Cand doriti sa-l schimbati, cumparati un lant normal. In aceasta perioada, timpul de taiere va fi mai lung, dar daca faceti rodajul corect si taiati lemne nu foarte groase — cu diametru mai mic de 10cm — nu veti simti nicio diferenta.
      Cel mai important – ascutiti lantul de cate ori este nevoie si… taiati cu raspundere 🙂

      • Marius

        Multumesc pt raspuns.

  4. Nutzu

    Buna.in primul rand va multumesc pentru informatii.am făcut rodajul la o husqvarna 562xp lăsând drujba cu vreo 2plinuri sa functioneze in gol.si cam la 20 min o mai turam sa scot gazele…..sunt curios si va intreb…ce se intampla cand faci rodajul in gol.si o mai turezi din când în când.?.va multumesc anticipat

    • Mitrea Mihai

      Problema asta cu rodajul la gol este veche. Drujbistii mai batrani au invatat ca asa trebuie facut rodajul si de aceea s-a transmis recomandarea asta in timp. Specialistii de la Husqvarna si Stihl, care veneau pe la conferinte de service, ziceau ca motoarele astea sunt proiectate sa mearga la turatii mari, iar daca stau mult la relanti, se incalzesc prea tare. In plus, mai spuneau ca nici arderea nu se face complet si se formeaza calamina pe piston si cilindru.
      In service ne-au mai venit drujbe in perioada de garantie cu foarte multa calamina, care efectiv s-a desprins in bucati si a zgariat pistonul si cilindrul. Sau, in alte situatii, se bloca segmentul de la calamina depusa si nu mai asigura compresia. Drept este ca fie erau incepatori, care nu stiau sa lucreze cu o drujba, fie puneau benzina de pe la peco-uri d-astea din varf de munte (sau de la Lukoil), unde benzina cred ca avea cifra octanica sub 75.
      Acuma, daca deja ati facut boacana asta cu rodajul in gol, sfatul meu este sa incepeti sa lucrati cu ea la sarcini mai usoare, inca vreo 2 -3 rezervoare. Si sa puneti benzina de la statii de incredere, care au trafic mare de masini. Mult succes!

  5. Madalin Giubega

    Salut,am luat și eu o drujbă mai accesibilă nouă ,Zimbru Ruris și nu pot să îi fac rodajul pt că nu ține relanti-ul.Nu mă pricep cu ea,de reglaj la relanti,așa o fi fost ea sau nu ține relanti-ul din alte probleme?

    • Mitrea Mihai

      Mergeti la doctor cu ea. Daca e noua, probabil ca trebuie reglata pentru benzina pe care o folositi.